Діагностика і регулювання двигунів внутрішнього згоряння автомобілів (ДВС) – це одне з найбільш важливих напрямків діяльності щодо зниження токсичності вихлопних газів, підвищення економічності ДВС і термінів їх експлуатації.

Ці завдання вирішуються за допомогою спеціального діагностичного обладнання, в перелік якого входить і автомобільний газоаналізатор, який контролює склад відпрацьованих газів.

Призначення автомобільних газоаналізаторів

Загальне призначення газоаналізаторів – вимір і аналіз газових сумішей для визначення їх кількісного і якісного (об’ємного і процентного) складу.

Зокрема, газоаналізатор для автомобіля використовується при вимірюванні кількості шкідливих викидів у вихлопних газах ДВС, які працюють на бензиновому, дизельному і газоподібному паливі: оксиду вуглецю (CO), діоксиду вуглецю (СО2), вуглеводнів та інших сполук.

Діагностика двигунів, регулювання та ремонт карбюраторів, газового обладнання, налагодження систем уприскування палива – ось далеко не повний список робіт, виконання яких практично неможливо без застосування автомобільних газоаналізаторів.

Залежно від конструктивних особливостей автомобільні газоаналізатори можуть вимірювати один або кілька компонентів вихлопних газів (однокомпонентні і багатокомпонентні).

Одно- або двокомпонентними газоаналізаторами можна вимірювати кількість шкідливих домішок у відпрацьованих газах автомобілів (СО, оксиди азоту), не обладнаних каталізаторами.

Введення Норм з екологічних викидів стандартам Євро не тільки СО, а й інших складових відпрацьованих газів стимулювало випуск і використання багатокомпонентних газоаналізаторів для оцінки їх складу.

За допомогою звичайних автомобільних газоаналізаторів можна виконувати діагностику і регулювання або бензинових, або дизельних двигунів.
Починаючи з екологічного стандарту Евро1, введеного в 1992 році, норми поступово посилюються, при цьому системи нейтралізації вихлопних газів повинні відповідати певному екологічному класу (екологічним нормам автомобіля) в залежності від терміну його експлуатації.
Двигуни автомобілів, оснащені каталізаторами і повністю відповідають екологічним стандартам ЄВРО, що регулюють вміст шкідливих домішок у вихлопних газах автомобілів та спецтехніки потребують застосування багатокомпонентних газоаналізаторів, більш точних і дорогих.
Методики вимірювань одно- і багатокомпонентні газоаналізаторами автомобільних вихлопів дещо відрізняються один від одного.

Склад вихлопних газів

Відпрацьовані гази, що виводяться з камери згоряння на такті випуску, мають в своєму складі токсичні і нетоксичні компоненти (всього – близько 200), які можна об’єднати в кілька груп залежно від хімічного складу, властивостей і характеру впливу на навколишнє середовище і організм людини: – нетоксичні компоненти.

Правильна і своєчасна регулювання і налагодження двигуна за допомогою автомобільних газоаналізаторів дозволить набагато знизити вміст перерахованих вище шкідливих речовин у відпрацьованих газах автомобіля.

Шляхи зниження шкідливих автомобільних викидів

  • Скорочення обсягу шкідливих викидів у вихлопних газах автомобілів можна досягти за допомогою:
  • Чи правильною організації дорожнього руху;
  • Застосування альтернативних видів палива;
  • Установки каталітичних нейтралізаторів в системи випуску автомобілів;
  • Застосування гібридних конструкцій автомобілів.

У великій мірі на вміст токсичних домішок у вихлопних газах впливає технічний стан і регулювання двигунів. При неправильному регулюванні шкідливі викиди бензинових двигунів можуть збільшитися в 2, а дизельних – в 20 разів.

Будова і принципи роботи автомобільних газоаналізаторів

Простий автомобільний однокомпонентний газоаналізатор призначений для вимірювання вмісту в вихлопних газах тільки оксиду вуглецю СО, головним чином використовує спосіб допалювання в повному обсязі згорілих компонентів у вихлопних газах.

Визначення вмісту шкідливих речовин у відпрацьованих газах сучасними багатокомпонентними газоаналізаторами для автомобіля здійснюється без використання хімічних реактивів, в основному тепловим (інфрачервоним) способом вимірювання.

Метод заснований на принципі вимірювання величини поглинання теплового випромінювання різними складовими вихлопних газів.
Градуювання шкал автомобільних газоаналізаторів для О2, СО і СО2 зазвичай виконується у відсотках, для СН – в мільйонних частках (ч.н.млн, ppm), т.е. 1000 ч.н.млн = 0.1%.

Таким чином, досвідчений майстер, використовуючи газоаналізатор автомобільних вихлопів, на підставі отриманої повної інформації про процес згоряння палива в двигуні зможе зробити правильні висновки про можливі причини його порушення.

Типи і сфери застосування автомобільних газоаналізаторів

Сучасні комбіновані автомобільні газоаналізатори, крім визначення складу відпрацьованих газів, здатні діагностувати і надавати додаткову інформацію про технічні параметри двигуна (температура масла, число обертів двигуна, початок роботи ТНВД, момент запалювання, коефіцієнт надлишку повітря і ін.). Газоаналізатори можуть додатково оснащуватися друкуючим пристроєм, інтерфейсом для передачі даних на комп’ютер або синхронізований принтер.

Залежно від умов використання автомобільні газоаналізатори поділяються на:

  • Стаціонарні – призначені для роботи в стаціонарних приміщеннях;
  • Транспортуються – використовуються в пересувних лабораторіях;
  • Переносні – для роботи поза приміщеннями;
  • Блочно-модульні – системи, що переміщуються на спеціальних візках і не прив’язані до певного місця.

Переносний автомобільний газоаналізатор  має можливість виконувати аналізи і вимірювання на ходу. Автомобільні газоаналізатори використовуються на станціях техобслуговування, пунктах інструментального контролю при техогляди, в автопарках і автогосподарствах – всюди, де необхідний контроль і регулювання бензинових і дизельних ДВС.

Залишити відповідь